FORUM JEJAK KELUARGA

Penghubung Silaturrahim Sejagat..
 
It is currently 23 Nov 2014 18:40

Contact Us | All times are UTC + 8 hours



Welcome
Welcome to forumkeluarga

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. In addition, registered members also see less advertisements. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, join our community today!




Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 09 Jul 2010 21:26 
Offline
Tetamu

Joined: 09 Jul 2010 01:48
Posts: 1
assalamualaikum...semua saya dari penang..saya pernah diberitahu ayah kami ada darah keturunan bugis,dan begitu jugak dengan atuk saya yg asalnya dari sana..tapi atuk dah meninggal dlm tahun diawal40an yg bernama shariff@arif kemia..itu yg maklumat saya dapat dari ayah dan ayah saya bernama bakar
saya bernama mcm org jawa sikit ialah suhardi dan ke5 beradik kami bernama bagaikan org jawa.
pernah beberapa kali..pernah saya carikan butiranya ttg bila dia meninggal (atuk)tapi gagal kerna tiada rekod tapi kuburnya ada.
dengar kata org2 yg lama2 di kaw tempat tinggalnya iaitu kampungnya atuk mmg pandai dari segi perubatan dan pengamal perubatan tradisional dulu semasa hayatnya masih ada dan berperibadi tegas dan
garang serta berani mana tidaknya pernah pada suatu ketika dulu dlm tahun 50an anak atuk saya lain mak dengan bapa saya pernah terkorban dalam suatu trajedi dimana dia hentak menangkap seorang pencuri
yg masuk ke rumah penduduk sekitar kampung itu tanpa mengunakan senjata.. dlm pergelutan itersebut beliau tertembak lalu meninggal dunia dan kuburnya ada tak berapa jauh dari kubur atuk ,dan mungkin ajalnya sudah sampai mungkin tapi dari ceritanya saya dapat bayangkan keberanianya.al fatihah...
atuk saya berkahwin ramai..ada yg mengatakan 3 dan ada yg mengatakan 4....tak pasti kerna banyak mereka2 ini sudah meninggal dunia.
apabila dilihat dari perangai ayah mmg dia dulu seorang yg begis dan garang
tetapi tegas dan bertempat dan ada masanya dan sekarang perangainya sudah kurang kerna dia pun mungkin dah berubah usia dan sekarang ni dia dah menjangkau 66 tahun. dan sekararang ini dia banyak dihabiskan masa2 tua nya dengan berkebun dan amat menitik beratkan soal kebersihan tapi tegas serta tak suka duduk diam ada saja benda yg dia akan buat agar bandanya berpeluh tapi kalau dia keluar dengan saya ada jugak org mengatakan dia mcm abg saya..sebab masih kuat dan alhamdullilahh ttg itu.
dan perangai begisnya itu telah berpindah pada adik saya....dan sebiji mcm perangai ayah masa muda2 dulu. dengan itu saya cukup terkilan jugak kerna saya menjadi terawang awangan tentang status keturunan dari bugis,,,kerna tak ada pertunjuk yg lebih jelas bagai saudara2 yg lain umpamaanya barang2 peninggalan dari datuk atau nenek kita dahulu, bukan apa sekurangan2 mudah kita nak selidikkinya ttg dari mana asal kita ataupun gelaranya cuma yg saya tahu iaitu suhardi bin bakar bakar bin shariff@aif bin muhammad cuma atau ada gelaran kemia....itu saya tak pasti...dan itu jugak membuat saya dibelenggu ttg status saya.
dan pernah suatu hari ada seorang pengamal perubatan tradisional dia mempunyai sebilah keris.dankeris itu
tak berbaju(sarong) cuma berhulu,dia berjumapa ayah dan dia mahu berjumpa saya kata nya dia nak bagi satu barang rupa2 ia sebilah keris lama lah jugak nampaknya tapi saya...zero soal keris2 ni...dia kata kau saja dlm keluaraga ini yg boleh pegang keris ini dan dia pun jual pada saya.
setelah saya beli saya pergi buat kan sarongnya dan hulu yg baru...dan sekarang ini keris itu dah berada dengan saya dengan hulunya dan sarong yg baru..ada jugak saya tanya pada org2 dan yg pengamal ilmu2
ghaib ini apabila mereka ...berada dlm separuh sedar...mereka pun kata ini keris lama...dan pernah makan org.tapi ia amat sesuai dengan saya katanya.tapi setahu saya keris itu bukan dari datuk nenek saya
cuma dia keris lama...dan dah dibeli oleh saya....hal ini amat mebenlenggukan saya...terutama ttg keturunan bugis...
dengan itu sesiapa saudara2 yg tahu ttg keturunan2 ini boleh dan harap beri sedikit pendapat ..dimana saya mau mencari 1001 tanda tanya sudah sekian lama....wasallammm...suhardi,penang,malaysia
tel saya 0195405291


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 17 Jul 2010 13:02 
Offline
Tetamu

Joined: 17 Jul 2010 11:04
Posts: 4
AZMI81 wrote:
a'kum awak keturunan panglima hitam ke sy pn keturunan panglima hitam datuk sy nama samaran nya pawang jumpol dia pernah jadi pawang istana di bukit jugra dia pawangkepada sultan abdul samad pada masa tu,lagi satu nenek sy kat umah mak saya ni die ckp die keturunan raja die ckp byak sedara mara saya di belah jugra aw dri mana sy di kuala selangor sebelah mak sy semua dari keturunan melayu bugis



Assalamualaikum.......

Nama arwah atok saya Katan Bin Abas........ Abas Bin Md Yuda....
atok abas ni..... mak kata mata dia warna biru......tapi bila dia marah... mata dia akan bertukar jadi warna hijau.... mak kata dari keluarga atok abas ni lah keturunan raja bugis..... tapi saya tak tau kaitnya dimana...

Nama arwah nenek saya pulak Mailan Binti Yaakob.......
mak cerita.... yaakob ni.... dia panggil atok akob.....atok akob pernah jadi pawang besar kat istana jugra.... salasilah atok akob ni saya tak tau.....kalau ada sesape kenal..... leh la kita bercerita di forum ini....

c


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 27 Apr 2011 04:35 
Offline
Tetamu

Joined: 21 Apr 2010 12:46
Posts: 6
Location: KUALA SELANGOR
A'KUM.. LAMA SY TIDAK MASUK BLOG NI APA KHABAR SEMUA sy nk tnye sesiapa yg tau nek anjang sy cerite kt sy dulu aruwah datuk sy yg tegak kn tiang seri istana di jugra sy nk pastikan betul ke.. lg satu nek anjang sy ckp datuk sy (pawang jumpol) die xbleh marah ade sekali dulu kate nek anjang sy die tengah panaskn besi utk membuat keris mase tu besi da cukup masak ..die nk ketuk nk bentuk keris tu... die cari tukul takde jd..die marah la dlm pada masa die marah tu die terus pegang besi yg panas tu ..die bentuk gune tangan nye..tapi tangan nye sikit pn tak melecur atau luke..lg sat yg nek anjang cerite kt sy die pernah satu mase tu nk pergi musyuarat feri di kuala selangor tak tunggu die..mase tu die naik angin dengan selambe die melintas sungai selangor berjalan atas air tidak tengelam pn terkejut la pernumpang kt dlm fari tu mase tu...mmmm byk g cerite kisah datuk sy yg sy tak tau sbab org yg nk menceritekan pada sy byak yg da tidak ade (meninggal dunie)..


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 01 May 2011 03:18 
Offline
Tetamu

Joined: 21 Apr 2010 12:46
Posts: 6
Location: KUALA SELANGOR
a,kum....
sy azmi dri kuala selangor hari ni sy dpt lagi sedikit tentang pawang jumpol ini dia susunan nya byk sedara sy mengaku keluarga kami memang keturunan panglima hitam melayu bugis aruwah tok nyang sy dikatakan pernah menegak kan tiang sri istana di bukit jugra seorang diri tampa bantuan sesiapa ini susunan nama sebelah aruwah atuk sy:-

abdul rahman bin jumpol(pawang jumpol)

jumpol bin musa(tok musa@tok itam)

musa bin jalal

jalal bin tok melaka.

sesiapayg mengenali atau yg tahu salasilah ini tlong la hubungi sy azmi_abdul_azis@yahoo.com 019-6468640.


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 26 May 2012 21:25 
Offline
Tetamu

Joined: 26 May 2012 21:19
Posts: 3
, atok saya penah memiliki keris tersebut...
keris panglima hitam yg berasal dari kota tinggi johor...
, saya dengar cerita ...
panglima hitam ini menjaga keturunan saya...
, sehingga sekarang...
2 tahun lepas...
, panglima hitam telah masuk di dalam tubuh atok saya...
dan saya pada mulanyer tidak percaye...
, dan tibe2 suara atok saya berubah...
saya rasa atok saya tahu perkara tersebut...


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 26 May 2012 21:43 
Offline
Tetamu

Joined: 26 May 2012 21:19
Posts: 3
,assalamualaikum...
nama saya idir
, berasal dari kota tinggi
ibu ngan ayah saya berasal dari batu pahat
, tapi atok saya tinggal di pontian sekarang

, atok saya penah memiliki keris tersebut...
keris panglima hitam kota tinggi...
, saya dengar cerita panglima hitam menjga keturunan saya sehingga lah sekarang...
dua thun lpas beliau telah memasuki tubuh atok saya...
, semasa makcik saya kene buatan orang...
semasa kejadian itu...
, saya percaye2 x jer...
sbb first time tngok kejadian tue dpan mate...
, saya rase atok saya thu pasal panglima hitam...


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 24 Jul 2012 02:40 
Offline
Tetamu

Joined: 24 Jul 2012 01:18
Posts: 3
Daeng Kuning@Hitam ibn Mad Nor ibn Puasa ibn Datuk Langgar Ibn Daeng Merewah ibn Sultan Ufuk Tanboreng.


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 14 Nov 2012 04:25 
Offline
Tetamu

Joined: 14 Nov 2012 04:17
Posts: 2
assalamualaikum semua saudara...ramai betul keturunan DATOK PANGLIMA HITAM dekat blog ni ek...apa kata kalau dimurahkan rezeki kita buat perjumpaan...sekurang-kurangnya dapat mengeratkan silaturahim antara kita...saya pn dari keturunan PANGLIMA HITAM...


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 26 Nov 2012 04:50 
Offline
Tetamu

Joined: 14 Nov 2012 04:17
Posts: 2
kenapa lah blog ni senyap je ek???


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: PANGLIMA HITAM (Daeng Kuning)
PostPosted: 17 Dec 2012 16:45 
Offline
Tetamu

Joined: 17 Dec 2012 16:39
Posts: 2
Hi,

I came upon this blog due to my research on the Malay Annals and yeah, I remember my dad told me that we also have the bloodlines of Datok Panglima Hitam. I also heard that we were from some Raja Bugis 8th generation before us. So I would be glad if any information on this could reach me as well coz I need to know if this is true. N I will be glad if any of u can describe me how the Datok Panglima Keris actually looks like. Coz I have this keris at home which my dad claimed to be DP Hitam's. Juz a description of the item is good enuff to let me continue my search. Many Thanks.

Assalamualaikum


Report this post
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Contact Us | All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron

Hosted by © 2014 FreeForums.org | Create a free forum | Powered by phpBB
About FreeForums | Legal | Advertise Here | Investors | Contact FreeForums.org

Template made by DEVPPL Flash Games
 
suspicion-preferred