FORUM JEJAK KELUARGA

Penghubung Silaturrahim Sejagat..
 
It is currently 24 Oct 2014 23:25

Contact Us | All times are UTC + 8 hours



Welcome
Welcome to forumkeluarga

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. In addition, registered members also see less advertisements. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, join our community today!




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruyung
PostPosted: 27 May 2009 11:40 
Offline
Site Admin

Joined: 27 May 2009 10:22
Posts: 80
Author Topic: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruyung (Read 528 times)

shukri bin janudin
Guest
Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruyung
« Thread started on: Jul 5th, 2006, 12:56am »

--------------------------------------------------------------------------------
Nama: shukri bin janudin
Alamat: DT 08 U08 FASA 4B PARCEL B2, PRECINT 8 62500 PUTRAJAYA
E-Mail: shuxre75@hotmail.com
Tel: 019-3074984
Kaitan?: Tak Pasti
Ada di Salasilah?: Tiada

Saya adalah generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruyung yang berdarah Rawa-Bugis. salah satu moyang saya berlima berada di Selangor. Yang lainnya berada di Perak, negeri sembilan, perak , Pahang dan sabah. Saya bersusur galur Bugis Pahang.
Saya ingin berkenalan dengan susur galur keturunan Bugis selangor ini.
harap respon di e-mail saya.

Logged

--------------------------------------------------------------------------------



OPU
New Member


member is offline









Posts: 2
Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruy
« Reply #1 on: Sep 13th, 2006, 5:52pm »

--------------------------------------------------------------------------------
Assalammualaikum Saudara,

Keturunan saudara ni dari suku Rawa pantang tanah ke? Setahu saya kalau keturunan pantang tanah ni ramai dekat Gopeng Perak. Asal usul pantang tanah ni kerana Raja asalnya tu yang berketurunan Rawa telah tersilap membunuh satu-satunya putera yang ada, kerana takut akan firasat bomoh yang mengatakan ada seorang yang telah lahir mengambil kuasa ditanah Rawa. Lalu diperintahnya selagi ada bayi lelaki yang lahir pada tarikh yang difirasat itu dibunuh semuanya.
Oliha kerana suasana kelam kabut, pengasuhnya sedang mendukong Putera Rawa tersebut di luar Istana terkejut bayi yang didukungnya dirampas olih pengawal raja Rawa untuk diBunuh.
Setelah selesai kerja pembunuhan dilakukan maka Raja Rawa meminta Puteranya dari pengasuh tersebut, alangkah terkejutnya bahawa Puteranya turut dibunuh kerana perintahnya yang zalim itu.

Maka Tiada lagi waris yang bolih memerintah Tanah Rawa, lalu diperintah pula mengambil putera raja dari berbagai jajahan dari negeri untuk dijadikan Waris Rawa, tapi semuanya mati.

Lalu Raja Rawa meminta dari Raja Bugis untuk mengambil Puteranya menjadi Waris Rawa, tapi diberi satu syarat dan adat, iaitu Putera tersebut tidak bolih memijak tanah selagi upacara memijak tanah diadakan.
Syarat tersebut diikut, hiduplah Putera Bugis itu menjadi Waris memerintah tanah Rawa.

Maka jadilah adat pantang tanah sehingga hari ini, setiapa keturunan Raja Rawa walaupun perempuan atau lelaki mesti mengikut adat pantang tanah sehingga adat dan upacara diadakan, barulah bayi itu dibenarkan berjalan diatas tanah. Kalau tak cirit birit kuning hijau akan terjadi dan bayi itu akan cacat atau mati.

Inilah sejarah yang tersembunyi dan ada juga mereka yang tidak mahu mengaku bahawa mereka sebenarnya berdarah Raja Bugis campur dengan Rawa.

Cerita ini dari mulut Raja Rawa sendiri berasal dari Tanah Rawa yang telah menetap diKampung Sungai Itik, Gopeng, Perak. Beliau telah meninggal dunia dan sahabat karib kepada arwah bapa saya.

Beliau memang berdaulat, sesiapa yang melintas didepan atau dibelakang nya tanpa meminta izin akan tumbang. Tapi dengan arwah bapa saya tidak pula berlaku apa-apa, dari tilikkannya barulah dia memberitahu dia adalah berketurunan Bugis dan Rawa. Arwah bapa saya yang berketurunan Raja Bugis sama dengan keturunan asal Putera Bugis yang diambil sebagai Putera olih Raja Rawa dahulu.

Itulah cerita serba sedikit keturunan Raja Rawa.
Cerita ini dari versi arwah bapa saya yang diceritakan olih keturunan Raja Rawa Sungai Itik, Gopeng Perak.

Wallahhualam.


Logged

--------------------------------------------------------------------------------



WAN ISMAIL BIN WAN DIN
Guest
Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruy
« Reply #2 on: Nov 10th, 2006, 04:40am »

--------------------------------------------------------------------------------
Asalamualaikom
saya tetarik dengan cerita bekenaan 'RAWA' jikalau saudara dan sesiapa tahu lebih medalam tentang rawa hubungi saya,saya dari keturunan 'RAWA MERAK MAS'juga mempunyai salasilah yg dikarang olih beberapa orang pahang.wasallam
Logged

--------------------------------------------------------------------------------



ku alam
Guest
KETURUNAN RAWA
« Reply #3 on: Dec 3rd, 2006, 8:34pm »

--------------------------------------------------------------------------------
Asalamualaikum.............

salam perkenalan dari saya....

saya tertarik tentang KETURUNAN RAWA kerana saya dari keturunan RAWA sebelah ayah (ATUK) BUGIS sebelah ayah jugak (OPAH)...
yang saya difahamkan yang saya berdarah RAWA tapi atuk saya tak penah menceritakan tentang asal usul dari KETURUNAN RAWA.....

harap sudilah saudara sekalian didalam forum menceritakan tentang KETURUNAN RAWA... DARI RAJA PAGAR RUYONG....


Logged

--------------------------------------------------------------------------------



Toby
Guest
Dejuan
« Reply #4 on: Mar 18th, 2007, 10:07pm »

--------------------------------------------------------------------------------
http://65c86ff372a7f3decf08a9a84b4dba98-t.fwef243.info <a href="http://65c86ff372a7f3decf08a9a84b4dba98-h.fwef243.info">65c86ff372a7f3decf08a9a84b4dba98</a> http://65c86ff372a7f3decf08a9a84b4dba98-b1.fwef243.info 65c86ff372a7f3decf08a9a84b4dba98 http://65c86ff372a7f3decf08a9a84b4dba98-b3.fwef243.info 3013ab8768ea11e829c994151bfedaf5
Logged

--------------------------------------------------------------------------------



Dana
Guest
Jameson
« Reply #5 on: Mar 18th, 2007, 10:13pm »

--------------------------------------------------------------------------------
http://e722032e15958d38ff2e5c24ffb50bd5-t.fwef243.info <a href="http://e722032e15958d38ff2e5c24ffb50bd5-h.fwef243.info">e722032e15958d38ff2e5c24ffb50bd5</a> http://e722032e15958d38ff2e5c24ffb50bd5-b1.fwef243.info e722032e15958d38ff2e5c24ffb50bd5 http://e722032e15958d38ff2e5c24ffb50bd5-b3.fwef243.info 3013ab8768ea11e829c994151bfedaf5
Logged

--------------------------------------------------------------------------------



khalifah
New Member


member is offline









Posts: 2
Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruy
« Reply #6 on: Apr 19th, 2007, 12:44pm »

--------------------------------------------------------------------------------
assalammualaikum..saya org baru kat sini dan saya tinggal di KL tapi keluarga ibu saya berasal dari Gopeng, Perak. actually saya mmg betul2 tak tahu asal nenek moyang saya ni..yang saya tahu hanyalah diorg ni mmg org rawa..sebab org gopeng kebanyakannya adalah org rawa dan mempunyai dialek bahasa/percakapan yg tersendiri..

semenjak kebelakangan ni dari tahun 2005 hingga skrg keluarga seblh ibu saya ni tiba tiba mengalami bermcm - macam cerita dan kejadian yang byk memusykilkan saya..antaranya ialah apabila ada kenduri kendara di kampung saya salah seorg sepupu perempuan saya secara tiba-tiba akan menjelma menjadi org lain seperti dirasuk..suaranya akan menjadi lebih garang dan sebagainya..

selain itu kami juga memiliki sebilah pedang dan keris pusaka dari nenek moyang saya..pedang & keris itu juga telah dibalut dgn kain kuning..

sekarang ini boleh dikatakan hampir kesemua saudara mara/sepupu saya mempercayai kami semua berasal dari keturunan daeng merewah dan menanggap kami sekeluarga mempunyai penjaga..

manakala saya pula tetap dgn pendirian saya apa yg berlaku skrg adalah ujian dr allah dan sama skali tidak akan bersuju dgn mereka..

dan dari apa yg saudara cerita di sini saya ingin bertanya mungkinkah org di gopeng ini telah diceritakan benda yg sebegini oleh nenek moyang mereka pada masa dahulu untuk sesuatu tujuan..

kerana pada saya cerita2 sebegini mungkin boleh merosakkan akidah ahli keluarga kita sendiri..

wallahhualam..
on Sep 13th, 2006, 5:52pm, OPU wrote:Assalammualaikum Saudara,

Keturunan saudara ni dari suku Rawa pantang tanah ke? Setahu saya kalau keturunan pantang tanah ni ramai dekat Gopeng Perak. Asal usul pantang tanah ni kerana Raja asalnya tu yang berketurunan Rawa telah tersilap membunuh satu-satunya putera yang ada, kerana takut akan firasat bomoh yang mengatakan ada seorang yang telah lahir mengambil kuasa ditanah Rawa. Lalu diperintahnya selagi ada bayi lelaki yang lahir pada tarikh yang difirasat itu dibunuh semuanya.
Oliha kerana suasana kelam kabut, pengasuhnya sedang mendukong Putera Rawa tersebut di luar Istana terkejut bayi yang didukungnya dirampas olih pengawal raja Rawa untuk diBunuh.
Setelah selesai kerja pembunuhan dilakukan maka Raja Rawa meminta Puteranya dari pengasuh tersebut, alangkah terkejutnya bahawa Puteranya turut dibunuh kerana perintahnya yang zalim itu.

Maka Tiada lagi waris yang bolih memerintah Tanah Rawa, lalu diperintah pula mengambil putera raja dari berbagai jajahan dari negeri untuk dijadikan Waris Rawa, tapi semuanya mati.

Lalu Raja Rawa meminta dari Raja Bugis untuk mengambil Puteranya menjadi Waris Rawa, tapi diberi satu syarat dan adat, iaitu Putera tersebut tidak bolih memijak tanah selagi upacara memijak tanah diadakan.
Syarat tersebut diikut, hiduplah Putera Bugis itu menjadi Waris memerintah tanah Rawa.

Maka jadilah adat pantang tanah sehingga hari ini, setiapa keturunan Raja Rawa walaupun perempuan atau lelaki mesti mengikut adat pantang tanah sehingga adat dan upacara diadakan, barulah bayi itu dibenarkan berjalan diatas tanah. Kalau tak cirit birit kuning hijau akan terjadi dan bayi itu akan cacat atau mati.

Inilah sejarah yang tersembunyi dan ada juga mereka yang tidak mahu mengaku bahawa mereka sebenarnya berdarah Raja Bugis campur dengan Rawa.

Cerita ini dari mulut Raja Rawa sendiri berasal dari Tanah Rawa yang telah menetap diKampung Sungai Itik, Gopeng, Perak. Beliau telah meninggal dunia dan sahabat karib kepada arwah bapa saya.

Beliau memang berdaulat, sesiapa yang melintas didepan atau dibelakang nya tanpa meminta izin akan tumbang. Tapi dengan arwah bapa saya tidak pula berlaku apa-apa, dari tilikkannya barulah dia memberitahu dia adalah berketurunan Bugis dan Rawa. Arwah bapa saya yang berketurunan Raja Bugis sama dengan keturunan asal Putera Bugis yang diambil sebagai Putera olih Raja Rawa dahulu.

Itulah cerita serba sedikit keturunan Raja Rawa.
Cerita ini dari versi arwah bapa saya yang diceritakan olih keturunan Raja Rawa Sungai Itik, Gopeng Perak.

Wallahhualam.




Logged

--------------------------------------------------------------------------------



ejoi
New Member


member is offline








Gender:
Posts: 2
Upacara Jejak Tanah
« Reply #7 on: May 9th, 2007, 2:56pm »

--------------------------------------------------------------------------------
Selamat Sejahtera kepada semua,
"bak mano tang kilen?"

Di harap kepada sesiapa yang berketurunan Rawa/Rao dan mempunyai sumber pengetahuan/maklumat tentang Suku Rawa/Rao, diharap dapatlah berkongsi maklumat bersama kawan-kawan yang lain.

Sebagai suku yang banyak menghasilkan individu yang berjaya, saya berpendapat bahawa sudah sampai masanya kita mempunyai saluran sendiri untuk berkongsi pendapat dan berkomunikasi.

Sekian.

PS - Saya akan menjalankan Upacara Jejak Tanah untuk anak perempuan saya pada akhir tahun ini di Kg. Gunung Mesah Hulu, Gopeng Perak..
Pandangan dan cadangan dari rakan-rakan Rawa yang lain amat dialu alukan!
Kami meminta bantuan "Tukang Jejak" dari kampung Darat, Gunung Mesah Hilir untuk melaksanakan upacara ini.
Gong sudah pun dibeli untuk memeriahkan majlis!

xposipowerx@yahoo.com
Logged

--------------------------------------------------------------------------------



ejoi
New Member


member is offline








Gender:
Posts: 2
Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruy
« Reply #8 on: May 9th, 2007, 3:08pm »

--------------------------------------------------------------------------------
on Apr 19th, 2007, 12:44pm, khalifah wrote:semenjak kebelakangan ni dari tahun 2005 hingga skrg keluarga seblh ibu saya ni tiba tiba mengalami bermcm - macam cerita dan kejadian yang byk memusykilkan saya..antaranya ialah apabila ada kenduri kendara di kampung saya salah seorg sepupu perempuan saya secara tiba-tiba akan menjelma menjadi org lain seperti dirasuk..suaranya akan menjadi lebih garang dan sebagainya..

selain itu kami juga memiliki sebilah pedang dan keris pusaka dari nenek moyang saya..pedang & keris itu juga telah dibalut dgn kain kuning..

sekarang ini boleh dikatakan hampir kesemua saudara mara/sepupu saya mempercayai kami semua berasal dari keturunan daeng merewah dan menanggap kami sekeluarga mempunyai penjaga..

manakala saya pula tetap dgn pendirian saya apa yg berlaku skrg adalah ujian dr allah dan sama skali tidak akan bersuju dgn mereka..

dan dari apa yg saudara cerita di sini saya ingin bertanya mungkinkah org di gopeng ini telah diceritakan benda yg sebegini oleh nenek moyang mereka pada masa dahulu untuk sesuatu tujuan..

kerana pada saya cerita2 sebegini mungkin boleh merosakkan akidah ahli keluarga kita sendiri..

wallahhualam..




Seperti saudara Minang yang mempunyai cerita 'Dato Rimau', Rawa juga emmpunyai cerita sebegini.
Ini adalah saka, yakni "benda" yang diperturunkan kepada anak/keturunan sebagai penjaga.
Masalah saka ini akan timbul sekiranya orang yang menerima saka itu tidak sedar dan tidak mahu menerimanya.

Perkara ini boleh diselesaikan.
Perlu berubat cara kampung. Lepaskan saka ini dari terus bersama keluarga anda.
Logged

--------------------------------------------------------------------------------



kualam
New Member


member is offline








Gender:
Posts: 1
Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruy
« Reply #9 on: May 11th, 2007, 11:39pm »

--------------------------------------------------------------------------------
on May 9th, 2007, 3:08pm, ejoi wrote:Seperti saudara Minang yang mempunyai cerita 'Dato Rimau', Rawa juga emmpunyai cerita sebegini.
Ini adalah saka, yakni "benda" yang diperturunkan kepada anak/keturunan sebagai penjaga.
Masalah saka ini akan timbul sekiranya orang yang menerima saka itu tidak sedar dan tidak mahu menerimanya.

Perkara ini boleh diselesaikan.
Perlu berubat cara kampung. Lepaskan saka ini dari terus bersama keluarga anda.



assalamualaikum..........

merujuk kepada menerima saka....

untuk pengetahuan semua rakan forum.....

moyang saya yang berdarah rawa adalah dari keturunan pawang besar di tapah... semasa hayatnya.... dan sejarah tiang bertarah adalah dari datuk nenek saya....

semasa moyang saya hendak meninggal dunia.... atuk saya tak mengaku yang beliau adalah berdarah keturunan rawa sehingga beliau hendak terberak pun tidak keluar najis..... tapi kesudahan perkara ini tidak saya ketahui....


Logged

--------------------------------------------------------------------------------



seriterlak
Guest
Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruy
« Reply #10 on: Jun 3rd, 2008, 3:13pm »

--------------------------------------------------------------------------------
Salam. Menarik sekali cerita-ceriti yg diutarakan mengenai keturunan RAWA oleh saudara2 sekalian. Utk pengetahuan, saya juga anak rawa..walaupun tak cakap rawa. Ibu bapa saja yg bertutur dlm dialek tersebut. Namun itu tak bermakna saya tak memahaminya.. ada juga curi2 bercakap rawa dgn rakan rawa yg sebaya..takut tergelecek katakan..maklumlah membesar di pekan.

Keluarga sebelah ibu masih mengamalkan 'Upacara Jejak Tanah' - keturunan Pantang Tanah. Tetapi tidak pula keluarga di sebelah bapa yg berasal dari Gopeng walaupun dia berketurunan rawa.

Memang saya berminat utk mengetahui asal usul saya. Memandangkan ia unik. Terutama apabila melihat upacara jejak tanah yg kelihatan suasana Diraja.

Semoga kita semua dapat memperpanjangkan silaturrahim antara kita..

Emel saya : seri_terlak@yahoo.com


Logged

--------------------------------------------------------------------------------



azaarishah bin redzuan shah
Guest
Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruy
« Reply #11 on: Jun 6th, 2008, 01:24am »

--------------------------------------------------------------------------------
assalammualaikm semua........sye merupakan keturunan rawa yg mmg berasal dr gopeng...menurut cerita arwah datuk dan ayah saya serta pak cik2 saya....saya merupakn keturunan raja yg barasal dari pagar ruyong...sekarang bnyk keluarga yg keturunan rawa berada di raub pahang dan gopeng perak...untuk maklumat lebih lanjut blh hubungi sye atau e mail pd sye no telefon...0173010817......email azaari_112@yahoo.com....mungkin pakcik2 sye yg masih ada blh menceritakan dgn lebih lanjut asal usul keturunan kita....wasalam.....
Logged

--------------------------------------------------------------------------------



PuteraPagarRuyung
New Member


member is offline








Gender:
Posts: 2
Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruy
« Reply #12 on: Jul 8th, 2008, 9:53pm »

--------------------------------------------------------------------------------
Harusnya di susur akan keturunan yang asal sebagai Tier-1 dari paduka duli sultan abdul jalil, kemudian di sambung tuanku muning syah, terkemudian pula era padri-war serta keluarga yang berpindah ke acheh, palembang, dan semenanjung. seterusnya di bina pula Tier-2 salasilah setelah berlakunya perkahwinan dengan kluarga daeng, serta era tertubuhnya johor-riau, riau-lingga dan selanjutnya.....
Logged

--------------------------------------------------------------------------------



Vel_unique
New Member


member is offline








Gender:
Posts: 1
Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruy
« Reply #13 on: Jul 14th, 2008, 3:27pm »

--------------------------------------------------------------------------------
salam member semua,
actually saya ni mmg dari keturunan Raja Rawa (kata atuk & opahdi Tapah), so masa kecik2 mmg ada buat upacara turun tanah ni.

saya nak tanya adatak sesapa yg tahu buku yang ada cerita tentang adat turun tanah org rawa ni? saya bak buat tugasan about kebudayaan tradisonal ni. so kalau ada sesapa boleh tolong.... saya nak sangat buat tajuk adat turun tanah org rawa, sebab saya pernah buat masa kecik tapi tak tahu sinifikasinya
Logged

--------------------------------------------------------------------------------



Alana
Guest
Reply to OPU
« Reply #14 on: Aug 23rd, 2008, 12:53am »

--------------------------------------------------------------------------------
Salam Saudara OPU,

saudara ini tidak pernah baca sejarah keturunan Rawa sebelum ini ke? Mengikut sejarah, 7 anak-anak raja puteri diarahkan oleh ayahanda mereka supaya menyelamatkan diri mereka daripada jajahan orang-orang Belanda. Negara Indonesia pada masa itu d**enali sebagai Batavia. Ayahanda anak-anak puteri ini untuk membuntikan bahawa keadaan jajahan Belanda ini akan bertambah serius, maka Sultan telah mengambil sebatang buluh dan d**eratkan dengan tangannya sendiri dan tercabahlah tujuh kerat buluh tersebut.

Maka dari hari itu, 7 anak-anak puteri ini mula mengembara negara kita sekarang yang d**enali sebagai Malaysia. Memang benar ramai yang menetap di Perak, tetapi salah seorangketerunan daripada anak-anak puteri ini masih hidup dan mewarisi Negeri Sembilan.


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruyung
PostPosted: 13 Jun 2009 13:03 
Offline
Tetamu

Joined: 13 Jun 2009 12:58
Posts: 1
Assalammualaikum kepada semua saudara2 ku
nampaknya dalam ruang nie semuanya dari keturunan yang sama.
tak sangka laman web ni sudah lama ada.
saya tinggal di perak.
akhirnya dapat jugak cari keturunan YTM Pagaruyung
Arwah atok dan Onyang saya asal dari gopeng juga.
Dan arwah Adam Malek juga merupakan onyang2 saya.

harap rakan2 dalam forum nie sudi berkenalan dan mengeratkan lagi hubungan..

YM: faishalove


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruyung
PostPosted: 17 Feb 2011 12:04 
Offline
Tetamu

Joined: 15 Feb 2011 21:35
Posts: 2
Assalammualaikum, saya YM Saifull Hairry bin Mohd, dari Segamat waris Temenggong generasi yang ke 11 dan generasi yang 6 dari keturunan Tok Tenang (Syed Kamarul Ariffin bin Syed Allauddin) dari Pagaruyung. Saya yang masih belum dapat memahami susur galut Tok Tenang yang sebenarnya. Adik beradik beliau dan kedudukan beliau semasa di Sri Menanti pada ketika dahulu sebelum membuat keputusan untuk berhijrah ke selatan Johor dan seterusnya membuka penempatan yang wujud sekarang iaitu perkampungan Tenang serta Bekok dan Redong. Berikut susunan dari susur galur sebelah ibu saya : YM Hajah Saadiah binti Sembam bin Arshad bin Ahmad bin Tok Kecik ( tidak diketahui nama sebenar beliau ) bin ToK Tenang. Keluarga saya kini dibawah persatuan YM Engku Paduka Tuan dan YM Engku Muda Tanjung ( YM Engku Abd Kadir ) zuriat/keluarga Temenggong Muar/Segamat YM Sa'Akar Diraja. Maklumat ada didalam www.petemu.org.my


Report this post
Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Generasi ke 10 keturunan Yam Tuan Muda Pagaruyung
PostPosted: 02 Sep 2012 23:08 
Offline
Tetamu

Joined: 02 Sep 2012 22:38
Posts: 1
assalamualikum.... saya dari lepar utara pahang. ayah sy asal dr kg tekal temerloh , dulu tak pernah terfikir nak ambik tahu tentang asal usul keluarga sebelah abah tp masa umur baru nak melangkah 21 dalam awal tahun 2010 ada gangguan saka belaku kt sy. sy yang seumur hidup tak pernah belajar bersilat,menari dan mengubat ni mampu melakukan semua tu secara tiba2. dalam 2 tahun sy di ganggu dn alhamdulillah sekarg dah 5 bulan sy dh tak diganggu lg.sy berubat di kmpung rumpun makmur. ustaz tu bagitahu arwah nenek belah abah y wariskan saka tu pada sy. arwah nenek saya berasal dari keturunan batu sangkar pagar ruyung. arwah pernah bagi tahu ayah saya yang moyang terdahulu 5 beradik berhijrah dr sumatra btu sangkar pagar ruyung ke tanah melayu. dan salah seorangnya adalah arwah moyang saya yang terdahulu,namun adik beradiknya berpecah dan tidak diketahui lokasinya. dan sekarang ayah dan adik beradiknya ada memiliki barang pusaka milik arwah nenek. antaranya keris2,buyung,dan tombak dari pagar ruyung.


Report this post
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Contact Us | All times are UTC + 8 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron

Hosted by © 2014 FreeForums.org | Create a free forum | Powered by phpBB
About FreeForums | Legal | Advertise Here | Investors | Contact FreeForums.org

Template made by DEVPPL Flash Games
 
suspicion-preferred